Fashion -

Jag förstår mig inte på mode.
Hela idén med mode är väl att det blir nytt varje säsong, vilket jag har uppfattat innebär att varje vår, vinter, sommar och höst är olika säsonger, och varje säsong är det något "nytt" som gäller. Men vad jag inte förstår är att något som folk tyckte var svinfult förra hösten, tycker dom helt plötsligt är skitsnyggt detta året bara för att det är mode. Ett exempel på detta är nitar. Alla ska ha nitar nu, och se rockiga ut, men för bara några månader sedan såg folk snett på en när man hade nitar på sig och undrade vafan man hade det för. De som såg ut förra året så som modet ser ut idag ansågs fula, eller iallafall inte snygga och det är väl ändå lite... konstigt? Visst, det är inget fel på att ändra sig, men jag tror seriöst inte att någon ändrar sin smak så brutalt på det viset.
Följer man modet måste man ju nästan ha en viss tendens till att ändra åsikter och smak snabbt, och inte riktigt ha någon egen stil. En viss inriktning har man nog, men inte mer än så.
Det måste ju kännas väldigt skönt att på något sätt inte behöva gå efter hur man själv tycker, men samtidigt tycker jag att det nästan låter värre. Innebär det inte en sorts press på sig själv att försöka hitta modeplaggen innan någon annan gör det, och känna att man är först med att se ut som alla andra? Det är kanske därför så många faktiskt klär sig som affärerna vill. De mår bra av att tro att de är först av alla, att de sätter trenderna.
Jag skulle säga att det antagligen inte är mer än inbillning.

Jag kan säga att just nu följer jag modet, utan att följa det. Jag älskar kläderna som finns i affärerna just nu, eftersom jag hade den stilen redan innan. Det finns så otroligt mycket grejer jag vill ha just nu att jag inte vet vart jag ska börja. Jag får passa på att köpa på mig grejer nu, för det lär försvinna snart och kommer då inte finnas att hitta billigt nånstans, precis som det gjorde innan det blev mode med rock.
Vad gör ni med alla era kläder när det inte är mode längre?


Jag bjuder på den ;)


Kommentarer
Postat av: Mita

Väldigt bra inlägg! <) Väldigt klockren bild också! XD <3<3<3

2009-12-08 @ 17:12:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0