Nerslagen

Inte nerslagen bokstavligt talat, men den här dagen har känts som en rejäl pungspark och en hammare i skallen.
Att gå på den ”intervjun” var det största slöseriet med tid någonsin. För det första hade hon redan hittat en tjej och hade inte en tanke på att ringa och informera mig om det så jag slapp åka dit, himla tur att jag inte åkte dit tidigare och behövde betala för bussresan.


För det andra betedde hon sig som att jag var en praktikant och inte en arbetssökande som jag hade gjort ganska klart för henne från början att jag var, och hon frågade efter min arbetsförmedlares namn det första hon gjorde, precis som att mina ord inte hade någon mening.


Vad som tåls att nämnas är att affären var pytteliten, och det såg ut att få plats högst två anställda där inne, vilket för oss in på en tredje sak som var väldigt skum med hela situationen. Hon hade som sagt redan fått en praktikant och det hela går ut på att man får ta praktikanter så länge de har chans till anställning senare. Detta tror jag inte ett piss på att hon som ägde affären ens funderade på att upprätthålla. Hon sa att det inte fanns någon plats i alla fall fram till jul, men att hon skulle höra av sig när det blev så, men vafan, hon har ju knappast plats för den anställda praktikanten OCH mig i en så liten affär.


Jag kan ha helt fel i hur jag uppfattade situationen, men hon gav ifrån sig dom vibbarna och hon hade inga riktiga svar till frågorna, och detta gjorde att hon uppfattades väldigt skum och utnyttjande.
Fy fan vad trött jag känner mig nu. Utmattad och arg. Vad är det för korkad regel dom har hittat på? Klart som fan att arbetslösa kommer utnyttjas av företagen när de får gratis arbetskraft, det är flera som har vart med om det.
Tanken låter ju förvisso ganska bra. De arbetslösa kommer hemifrån och får lite arbetserfarenhet, och företagen vågar ta in fler praktikanter eftersom dom inte förlorar på det. Men självklart blir det en hel del utnyttjanden också! Och det är tillräckliga skäl för att ta bort hela grejen tycker jag.

Praktik är en härlig grej förresten!
När man skriver in sig på arbetsförmedlingen säger dom att praktik inte anses som en erfarenhet när man söker jobb, men sen vill dom slänga ut en på praktik mer eller mindre vart som helst så man får "arbetserfarenhet".
Räknas praktik då helt plötsligt? Eller gör man det helt i onödan?
Jag tycker att praktik självklart räknas!
Vad tycker ni?

Nej, nu har jag tröttnat på det här, och mitt te har blivit kallt.
Jag ska ta och fylla på min kopp och sen mysa ner mig i soffan framför tv:n :)

Hoppas ni har en mysig kväll!
Puss på er :)

Tata!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0